Visuart

Kortárs archívum - válogatás korábbi anyagunkból


DAVID BEERY (Pongor Beri Károly)    -    ADATTÁR

Álom és virág, 2001
akril-papír, 45 x 30 cm. - j.b.l.: Beeri 2001

további tétel(ek)

ÉLETRAJZI ADATOK

DAVID BEERY (Pongor Beri Károly)

Nyírbéltek, 1951. 07. 09.

Festő. Autodidakta. Nyírmihálydiban él és alkot. 1975 végén kezdett el festeni. 1987-től két évig Németországban élt, mely tartózkodás kitágította látókörét és számos mű, valamint kiállítás létrejöttét segítette elő. 1977-től szerepelnek művei kiállításokon, 1982-től főfoglalkozású művész. Számos hazai és külhoni egyéni, valamint csoportos tárlaton szerepelt. Egyéni kiállításai: 1979: Budapest, Hajdúhadház; 1980: Nagykálló, Baktalórántháza, Nyíregyháza, Tatabánya, Sátoraljaújhely; 1981: Zichy kastély-Budapest, Tatabánya; 1982: Tata; 1983: Szentendre; 1986: Budapest; 1989: Németország, Schwenningen-Kommerzbank, City Randel Galerie; 1991: Debrecen; 1992: Hosszúpályi; 1994: Déri Múzeum-Debrecen, Nyíradony, Nyírábrány; 1996: Kossuth Klub-Budapest (gyűjteményes); 1997: Karsai Vidor Galéria-Vác, Berettyóújfalu; 1998: Kis Galéria-Debrecen, Nagykálló, Nyíregyháza, Baja; 1999: Pétervására, Hajdúszoboszló, Nyíregyháza, Füzesabony, Verpelét, Eger, Kisvárda, Balatonfüred, Vásárosnamény, Fehérgyarmat, Hajdúhadház, Baktalórántháza; 2000: Hollandia-Tilburg. Csoportos kiállításai: 1979: Budapest; 1980: Debrecen; 1983: Budapest, Párizs; 1992: Vándorkiállítás: Sapporo, Tokio, Nagoya (Japán); 1994: Vándorkiállítás: New York, New Bronswick, Washington, Philadelphia (USA), Gent (Belgium), Bréma (Németország); 1995: Budapest; 1996: Tokio, Niigata (Japán), Sátoraljaújhely, Debrecen; 1997: Nyíregyháza, Vác, Budapest, Tokio, Tigs (Japán); 1998: Budapest, New York; 1999: Nyíregyháza, Debrecen, Gent, Vaja, Tel Aviv (Izrael), Budapest, Debrecen; 2000: Debrecen, New York, Gent. Eleinte sötét képeket dobott vászonra, feszültséggel telteket. Minden műve a szellem költészete, mely együtt lélegzik az ihlető Istennel. Grafikai tevékenységére a szellemes, munkaigényes megoldások alkalmazása a jellemző. Jó példa erre az 1973-ban készült "Triptichon" című grandiózus műve. "Félelem" című, 1996-ban elkészített rajzának kifejező erejét a mester tudatosan redukált eszközökkel érte el. Művészetében ötvözi a kubista, a naiv, a realista és a szürrealista művészet legjobb hagyományait, de ez az eklekticizmus nem zavaró, sőt a szintetizáló készsége mellett megtartott egyéni hangvétel avatja munkásságát igaz posztmodern értékké. Virágképei metaforikus kifejetési világa arcképeinek és tájképeinek mondanivalójával cseng össze. Metafizikus, szürreális környezetbe helyezett kompozícióihoz tiszta, erős színeket választ. Kékjeit, zöldjeit, vöröseit, sárgáit dinamikus tónusváltásokkal szerepelteti, hangsúlyos tömeg - és fényviszonylatait pedig egyedi érzékkel alakítja ki. A David Beery művésznevet felvett festő nem csupán saját álmait rögzíti kitartó szorgalommal és eredeti tehetséggel, hanem saját gondolatai általános érvényű megfogalmazásával valamennyiünk már beteljesült, illetve még meg nem fogalmazott álomképeit alkotja meg. Irodalom: Kultúra/1996.09.10 Kiállítási Katalógus - Matits Ferenc előszavával, 1998 Roma Képzőművészek III. Országos Kiállítása katalógus, 2000